Bijna de helft van de basisschoolkinderen en 60% van de pubers in Nederland beweegt te weinig, jongeren zitten urenlang per dag, spelen weinig buiten en fietsen minder naar school. Dit is zorgelijk: immers, wie op jonge leeftijd plezier ervaart in sporten, bewegen en spelen, ontwikkelt dikwijls een actieve leefstijl op latere leeftijd. Jong (aan) leren is later profiteren!
Er is één plek waar alle kinderen samenkomen: op school. Als bewegen het nieuwe normaal wordt, dan hoort een beweegvriendelijke omgeving van de school ook de norm te zijn. Het schoolplein is nu vaak het ondergeschoven kindje in de onderwijshuisvesting.
De werkgroep bestaande uit KCSB, WIJbuurtsportcoaches, Jantje Beton, IVN, Mulier, JOGG en de KVLO zet zich in om aandacht te vragen voor het schoolplein en de mogelijkheden die zij kan bieden voor o.a. het (meer) bewegen, het samenkomen, het leren, de ontmoeting, de wijkfunctie, gezondheid, dynamisch onderwijs, het buitenspelen, ontspannen en verblijven maar ook voor de natuur en biodiversiteit.
Met de werkgroep willen wij voor bestaande en nieuwe scholen adviezen en handvatten aanbieden voor ontwerp, inrichting, begeleiding en activiteiten van de brede functie van het schoolplein.
Ook de vertaalslag van de adviezen en handvatten naar de concrete uitvoering verdienen de aandacht. Met betrokken partners willen wij bekijken hoe de uitrol van inrichting, begeleiding en het organiseren van activiteiten gerealiseerd kunnen worden.
Binnen de sessie lichten wij graag onze ambities en onze op te brengen tips en tools toe.
Het schoolplein als beweeg-, speel- en leerplein door Jorieke Steenaart