Het programma wordt vanaf heden wekelijks geüpdatet. 

Als je op de titel van een onderdeel klikt, volgt een uitgebreidere beschrijving.

  • TijdTitelSpreker
  • 09:30 - 10:00Inloop  20221109main-stage-1
  • 10:00 - 10:10Opening door dagvoorzitter Marco van Zandwijk - Ruimte-OK  20221109main-stage-1
  • 10:10 - 10:35Keynote - Anko van HoepenAnko van Hoepen 20221109main-stage-1

    Samenwerken vergt lef en zal ook pijn doen

    Net als investeren in duurzame huisvestingsoplossingen zouden ook schoolbesturen moeten investeren in duurzame, onderlinge samenwerking. Met als doel: een blijvende en goede relatie bewerkstelligen tussen schoolbesturen, gemeente, kinderopvang en andere stakeholders die betrokken zijn bij onderwijs.

    Investeren in een duurzame en intensieve samenwerking met als doel het leveren van goede scholen met dito onderwijs, geeft daardoor ook financiële ruimte voor investeringen in duurzame gebouwen. Immers: ook duurzame gebouwen dragen bij aan goed onderwijs aan alle kinderen. Schoolgebouwen zijn dé voorbeelden waar je kunt laten zien hoe we verantwoord kunnen omgaan met duurzaamheid, circulariteit en energiebesparing. Juist in deze tijden van torenhoge energieprijzen is dat van extra groot belang.

    De besparing die dat oplevert komt immers rechtstreeks ten goede aan het onderwijs. Ook een vorm van circulariteit, want goed opgeleide kinderen zullen het goede voorbeeld doen volgen. Als we het verschil willen maken met het onderwijs, als we werkelijk willen werken vanuit een maatschappelijke opdracht, dan vraagt dat om een goed en stevig gesprek, heldere keuzes, transparante verantwoording en bovenal: ruimte voor vakmanschap op alle niveaus.

    De beoogde, niet-vrijblijvende samenwerking vraagt om lef, doet soms pijn, maar levert de allerbeste resultaten op voor een optimale samenleving. Keuzes hoeven niet allemaal gemaakt te worden op ‘schoolniveau’ of ‘bestuursniveau’, maar juist veel vaker in de wijk. Hoe delen we onze kennis, ons schaarse personeel, onze gebouwen en onze financiën.

    Als we als fantastische sector echt grote stappen willen maken, vraagt dat van ons allen om nu voor eens en voor altijd te kappen met die concurrentie tussen scholen en besturen. Zijn we werkelijk bereid om te praten over echte, niet-vrijblijvende samenwerking? Stoppen met praten over bestuurlijke autonomie als hoogste goed, maar juist focussen op de verantwoordelijkheid die hand in hand gaat met die autonomie. In het belang van goed onderwijs voor alle kinderen.

    Keynote - Anko van Hoepen door Anko van Hoepen

  • 10:35 - 11:00Keynote - Norbert BolNorbert  Bol 20221109main-stage-1
  • 11:00 - 11:20Koffiepauze + netwerken   20221109main-stage-1
  • 11:20 - 12:00Workshopronde 1  20221109main-stage-1
  • 11:20 - 12:00Anculus   20221109main-stage-1main-stage-1
  • 11:20 - 12:00Schoolgebouwen als monumenten van de toekomstBart van Kampen 20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1

    “Wij krijgen vaak de vraag om gebouwen te slopen, niet omdat ze te oud zijn maar omdat het gebouw de nieuwe of gewijzigde functie niet goed kan huisvesten. Vaak heeft het casco dragende muren die in de weg zitten of te dunne vloeren die niet sterk genoeg zijn of een te lage verdiepingshoogte zodat duurzame installaties niet passen of waarvan de gevel niet eenvoudig geïsoleerd kan worden.

    Daarbij moeten we het slopen van gebouwen vanuit duurzaamheid niet meer doen. Want wat doen we met het bouwafval? En waarom gaan we met honderden vrachtauto’s vol nieuwe bouwmaterialen naar de nieuwbouw? 

    Om te zorgen dat er in de toekomst niet meer gesloopt hoeft te worden moeten onze nieuwe casco’s flexibel en adaptief zijn. Zeker in de dynamische wereld van het onderwijs. Deze strategie is uiteindelijk duurzamer dan een circulair gebouw dat niet adaptief is. Hiervoor hebben we een strategie die anders kijkt naar de levensduur van gebouwen dan dat we nu doen.” 

    Schoolgebouwen als monumenten van de toekomst door Bart van Kampen

  • 11:20 - 12:00Van data naar waarde Casper  Meinders 20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1

    Duurzame en gezonde scholen stellen eisen aan het binnenklimaat van de leeromgeving. Tijdens de verbouw of realisatie van een schoolgebouw wordt er strak gestuurd op deze eisen. Maar wordt hier ook op gestuurd tijdens de belangrijkste fase van het gebouw? Op het moment dat de leerlingen er gebruik van maken?

    Vaak zijn er in een schoolgebouw veel systemen beschikbaar waarvan de data maar zeer beperkt wordt ingezet om actief te sturen op een gezond en veilig binnenklimaat. Casper Meinders, manager exploitatie bij draaijer+partners neemt je mee in zijn overtuiging en aanpak om bestaande data te verzamelen en te combineren om hier vervolgens relevante management- en sturingsinformatie van te maken. Een gezonde en veilige leeromgeving laten we niet over aan het toeval, maar is zo het resultaat van bewust handelen.

    Van data naar waarde  door Casper Meinders

  • 11:20 - 12:00Van landelijk actieplan, naar optimaal geventileerde scholen Marco van Zandwijk 20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1
  • 12:00 - 13:00Lunchpauze  20221109main-stage-1
  • 13:00 - 13:40Workshopronde 2  20221109main-stage-1
  • 13:00 - 13:40Airmaster   20221109main-stage-1main-stage-1
  • 13:00 - 13:40Plannen rond huisvesting en MFA'sMatthijs  Schreurs 20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1
  • 13:00 - 13:40Saint-GobainJürgen van Hulst 20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1
  • 13:00 - 13:40Zo reduceren we fijnstofconcentraties met een factor 20Bert  Blocken 20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1
  • 13:35 - 13:45Wissel  20221109main-stage-1
  • 13:45 - 14:25Workshopronde 3  20221109main-stage-1
  • 13:45 - 14:25Rondetafelgesprek: multifunctioneel gebruik van een groen schoolpleinSuzanne van Ginneken 20221109main-stage-1main-stage-1

    Door het groene schoolplein openbaar te maken worden er kansen gecreëerd waar de school, wijkorganisaties én de buurtbewoners van kunnen profiteren. Maar hoe regel je dat dan? En hoe zit het met vandalisme en beheer?

    Daarnaast in deze sessie ook aandacht voor circulariteit en duurzaamheid bij de aanleg van het plein. Hoe kom je tot een goede visie op deze onderwerpen? Een presentatie met veel inspirerende voorbeelden uit de praktijk.

    In een rondetafelsetting gaan we met elkaar in gesprek over de kansen en mogelijkheden bij deze onderwerpen.

    Rondetafelgesprek: multifunctioneel gebruik van een groen schoolplein door Suzanne van Ginneken

  • 13:45 - 14:25Anculus   20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1
  • 13:45 - 14:25Goflow  20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1
  • 14:25 - 15:00Koffiepauze + netwerken  20221109main-stage-1
  • 15:00 - 15:40Workshopronde 4  20221109main-stage-1
  • 15:00 - 15:40Schonere lucht met lichtMarissa van Osch 20221109main-stage-1main-stage-1

    Is jouw schoolomgeving klaar om de gehele winter besmetting vrij te blijven op een meer duurzame manier? Ontdek hoe je forse energiekosten kan besparen door de ramen deze winter wél dicht te houden, ziekteverzuim te verkleinen en een grotere leerachterstand bij kinderen te voorkomen. 

    De behoefte aan concrete maatregelen om risico op besmetting te verminderen en het binnenklimaat op scholen te verbeteren is groot. Zéker nu de energieprijzen de pan uit swingen en lesgeven met ramen en deuren geopend niet langer duurzaam verantwoord is. Dat moet anders.  

    En dat kan ook anders. Philips UV-C luchtreinigers (met licht) zijn een eenvoudige en betaalbare oplossing en garanderen een nagenoeg volledige, snelle desinfectie van de lucht in elke ruimte. Beter ventileren? Desinfecteren! 

    Onze expert Marissa van Osch vertelt u alles over ‘Schonere lucht met licht’ tijdens deze sessie.  

    Schonere lucht met licht door Marissa van Osch

  • 15:00 - 15:40AranetErik van der Made 20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1
  • 15:00 - 15:40Hoe bouw je een goede school?Jelle  Boonstra 20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1

    Door de Coronapandemie staat het binnenklimaat en dan met de name de ventilatie in school-gebouwen volop in de belangstelling. Bij heel veel schoolgebouwen, ook bij nieuwe gebouwen, is het binnenklimaat en dan vooral de ventilatie niet goed. Stichting Proloog uit Leeuwarden heeft zo’n 10 jaar geleden besloten bij elk project zelf bouwheer te zijn en heeft een geheel eigen visie ontwikkelt op de bouw van nieuwe scholen. Bij de nieuw- en verbouw van scholen staat het binnenklimaat bij Proloog op nummeréén. Jelle Boonstra, beleidsmedewerker Huisvesting bij Proloog en expert van het Hulpteam Optimaal Ventileren op scholen, vertelt hier aan de hand van een praktijkvoorbeeld (uitbreiding en verbouw JKC De Oldenije) graag iets meer over.    

    Hoe bouw je een goede school? door Jelle Boonstra

  • 15:00 - 15:40Meerbouw Rotterdam en RoosRos architecten Jeffrey  Gilein 20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1
  • 15:00 - 15:40Scholen op Koers naar 2030, het IHP als instrument voor verduurzaming van het scholenbestand   20221109main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1main-stage-1
  • 15:40 - 15:45Wissel  20221109main-stage-1
  • 15:45 - 16:15Rondetafelgesprek  20221109main-stage-1
  • 16:15 - 16:30Afsluiting dagvoorzitter  20221109main-stage-1
  • 16:30 - 16:30Netwerkborrel  20221109main-stage-1

Alle filters verwijderen (reset)

Terug naar boven